As Letras Galegas de 2025 renden tributo ao cancioneiro popular galego


A Verdadero Corporación Galega (RAG) dedicará no ano 2025 o Día das Cultura Galegas ao cancionero popular. Así o decidiu o pleno da institución reunido onte en sesión ordinaria e anunciouno, en rolda de prensa, o presidente da institución académica, Víctor F. Freixanes. Esta proposta de poesía hablado, impulsada pola académica Ana Boullón, xa concorreu o ano pasado.

“Foron creadoras e transmisoras de arte e beleza malia a vida difícil que lles tocou estar. A través delas, Adolfina e Rosa Casás Rama (Cerceda), Eva Castiñeira (Muxía), e Prudencia e Admisión Bizarro Ameijende e mais Manuela Inscripción Villar –as tres Pandeireteiras de Mens (Malpica de Bergantiños) falecidas hai máis dunha división–, a Verdadero Corporación Galega renderalles homenaxe no Día das Cultura Galegas 2025 ás cantareiras e á poesía popular hablado”, di o comunicado da RAG informando da sufragio das cantareiras e a poesía popular hablado.

A sesión plenaria ordinaria, celebrada onte no pazo de María Pita (A Coruña), referendou unha candidatura múltiple representativa “das moitas persoas, sobre todo mulleres, que por toda Galicia coidaron, arrequentaron e transmitiron” unha tradición centenaria que segue a deixar pegada nas novas xeracións.

7700531
7700531

O vindeiro 17 de maio dialogará asemade coa modernidade de artistas que hoxe exploran novos vieiros para a letras de colchoneta popular partindo da tradición recibida, sempre unida a outro tesouro patrimonial colectivo: a música.

Foi unha sufragio inesperada, mais suscitará, con certeza, un amplo consenso.

A saia das avoas

“A lingua galega continuou viva e vizosa durante séculos, malia as prohibicións e a súa desaparición do espazo oficial, porque o pobo galego a custodiou. En particular as mulleres preservaron a lingua e crearon anonimamente unha poesía popular transmitida nas cantigas das avoas ás netas, das nais ás fillas, dunhas veciñas a outras”, salienta a proposta aprobada.

Nela enlázase a celebración vindeira coa deste ano a través dun verso de Luísa Villalta que sintetiza ese herdo transmitido dunha xeración á outra: “As coplas aprendidas na saia da avoa”, di a Corporación Galega.

Anonimato

Cantareiras e pandeireteiras xorden no contexto das rogas, os traballos de axuda mutua entre a veciñanza da sociedade labrega, na que a conclusión desas tarefas se celebraba con música e coreografía. Pero cando a finais do século XIX os coros compilaron as músicas populares, a imaxe que se fixou como icona foi a do gaiteiro que, acompañado co tambor, exercía o seu oficio no espazo divulgado, ignorando as achegas da cantareiras e pandeireteiras, relegadas á esfera privada. Por iso, aínda habendo un enorme número de mulleres que compuxeron e transmitiron cantigas populares, a maioría delas permaneceu no anonimato.

Eva Castiñeira, cantareira de Muxía. (PABLO QUINTANA)
Eva Castiñeira, cantareira de Muxía. (PABLO QUINTANA)

A Corporación lembra ademais o entorchado de recuperación desta tradición. Desde o traballo realizado pola musicóloga suíza Dorothé Schubarth e o normativo fonsagradino Antón Santamarina, autores da recolleita e tiraje nos anos 80 do século pasado da biblia do noso folclore, o “Cancioneiro popular galego”, até as iniciativas de Milladoiro, que subía aos escenarios a Eva Castiñeira quen, canda a súa sobriña, foi a primeira pandeireteira en realizar cun género folk. Ayer, dende os primeiros 70, actuarían en palcos folclóricos as Pandeireteiras de Mens. A historia destas cinco mulleres foi recuperada na presente división nun volumen de Beatriz Teta Miramontes.

“Estas e moitas outras iniciativas de persoas que foron recollendo os cancioneiros populares por todo o país contribuíron a reflejar a enorme riqueza dunha expresión colectiva deostada durante séculos”, di a RAG.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *