Grupo de teatro Entrebambalinas: que comece o espectáculo!



Entrebambalinas é un orden que transmite moita unión máis alá do decorado. Aínda que a entrevista se faga individualmente. Unión polas horas de ensaio -“só hora e media, dúas como moito un día a semana”, expresa Pepa Blanco con certo ton de monserga, como querendo máis tempo- ou talvez sexa pola paixón que todos sinten polo teatro. Algúns xa tiñan o gusano da acto de cativos, como Candi Rodríguez, que lembra llevar a cabo no patio da casa e cobrar entrada “10 céntimos” a aqueles que querían tener lugar un chisco vendo unha obra de teatro caseira, outros chegaron de acompañantes e acabaron ficando e sumando, e outros comezaron para vencer a vergoña, tal e como confesa Emilia por primeira vez. O que é global a todos é que, unha vez que se matricularon, “engancháronse”, e tachan no calendario os días para que chegue o ensaio dos martes. 

É un tempo de diversión no que se esquecen os seus problemas, nos ensaios poden ser outros e radicar outras vidas diferentes as súas. 

Sabela ten moita paciencia con nós. Cos anos volvémonos máis ‘rebeldes’. Despois de toda unha vida cumprindo normas, horarios… cando te xubilas queres facelo en todos os sentidos, aínda que te acatas as normas, é como que todo nos da máis igual, subliña Moncho Méndez : Recoñezo que non sei como non se desespera! (risas)”

En xaneiro estrearon “Que viva o Duque!” unha acoplamiento da obra de José Luis Alonso Santos “¡Viva el Duque, nuestro dueño!”, unha peza coral na que todos están no decorado durante o transcurso da trama. “No proceso houbo moitas horas de ensaio e unhas semanas ayer da estrea se triplicaron as horas para afirmar a memorización de textos e movementos”, comenta Puri Castiñeiras.

A trama é complicada xa que eles eran uns actores e actrices que  ensaiaban unha obra para representar frente a o Duque. “ E foi complicado entender cando eran actores e cando personaxes da obra”, di Sabela. Ademais, ao ser unha obra coral, o texto está moi repartido entre todos e as posibilidades de improvisación se limitan, xa que un cambio nunha frase, despista ao resto dos compañeiros.

Outra das dificultades desta obra era que, aínda que non lles tocase falar, todos eles tiñan presencia no decorado. E as coreografías dan moito ritmo ao espectáculo pero requiren moita enerxía, memoria e concentración. E todo milimetrado. “Temos que ir todos a unha”, comenta Inés Miguélez.

A acoplamiento ao Teatro Principal tamén ten a súa complicación. Non é o mesmo o ensaio na Clase Emilia Pardo Bazán, que sobre as táboas do Principal. “Eso desorientaos moito, por eso sempre traballo con algún dato teatral que lles sirva de remisión. Con todo, chegar alí, é fastidiado. Os focos, as patas do teatro, a inclinación do decorado… Pero adaptáronse perfectamente”.

Unha vez subidos ao decorado do Teatro Principal, a pregunta é case obrigada: os nerviosismo? “Para min, a xente desaparece. É como estar nunha nebulosa e non os vexo”, comenta Xan Losada, xa con experiencia como músico sobre os escenarios. “E un esmerase máis para que saia valentísimo”, di Alfonso. “Excitación é bo telos, aportan un estado de alerta necesario para estar concentrados no que se conta”, comenta Sabela. 

E coa gran ovación final, toda dúbida se disipa e un se engrandece e sinte máis orgullo de todo o esforzo levado a lado. “Eu penso que entrar polo patio de butacas, coa forza de Alfonso diante, aí xa se esfumaron gran parte dos nerviosismo”, comenta Moncho.  “E os exercicios de relaxación que fixemos con Sabela ayer de comezar”, comenta Chus.

“Eu quero destacar que o divulgado os arropou e estivo adentro da obra en todo momento. Coas súas risas, coa súa ollada, coa súa atención… Eu quería que o espectáculo estivera en ritmo, que se entrara na trama, que cada actor e actriz soubera o seu cometido en cada momento. Eles conseguíono, e o divulgado agradeceuno co seu aplauso”, comenta Sabela. 

Segunda peza a terreno

Esta é a segunda peza que levan a terreno . A primeira foi “Catro corazóns con freno e marcha a espaldas”, de Enrique Jardiel Poncela. Aínda que nun principio só quería xogar e o orden non tiña como obxectivo a representación dunha peza teatral, ao  final, o teatro ten esa función de comunicar. Senón é como se quedase a medias”. E a experiencia de llevar a cabo diante das súas familias encantoulles. A adrenalina, os nerviosismo, o compromiso de estar frente a o divulgado… e a galardón do aplauso.  “Xa non temos medo o ridículo”, comenta Alfonso Moreiras. Pero máis que ese medo, é a confianza en Sabela. “No camiño de preparación eles aprenden a esperar en mín. e saben que eu non lles vou deixar facer o ridículo. Se o espectáculo non estivese agudo para mostrar, quedaría como un xogo dramático para nós. Frente a todo, temos que estar seguros do que facemos”.

“E no proceso de ensaios primeiro se traballo co sentido, co que queremos contar. Despois van analizándose os personaxes, como caracterizalos e contrastalos co resto do reparto. Nunha segunda grado profundizamos nas escenas e comezamos a interpretar escoitando ao compañeiro ou compañeira. E, despois, incorporamos as coreografías e todo o movemento teatral. O ritmo vai xurdindo á par dos instrumentos escenográficos e de atrezzo. A música e a luz arroupan e engaden emoción. 

Tamén é importante a labranza individual de cada un: estudar e ler moitas veces para repetir as escenas, entender o que queremos comunicar, traballar a memoria, sociabilizar, manterse activos… “e, ao final, somos unha gran grupo que se preocupa polos que están e polos que non puideron vir ese día”, comenta Sabela. 

Con toda esta conversa, distendida, chea de anécdotas, descubrimentos, diversión, e tamén aprendizaxe, o teatro ten moitos títulos, pero para eles, se teñen que destacar algún, máis alá de manterse activos en corpo e mente, é o de ver que son capaces de facer poco bo e atún. “Somos útis aos 20, traballodores aos 40 e a ‘releite’ aos 60”, comenta Moncho. “E dispostos a dar moito máis e continuar”, engade Alfonso.

“A nosa idea agora é izar o espectáculo a vilas onde haxa outras aulas de teatro como Vilamarín, Celanova ou Ribadavia para compartila con eles”. 

Con este índice, na casa non poden máis que presumir deles. Darlles azos para seguir no teatro e encantados de que lles guste e desfruten do que fan. 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *